You are on page 1of 4

ANAK YANG DERHAKA

Tuan Haziq dan Puan Azrin mempunyai dua orang anak iaitu Ana dan
Atin. Keluarga mereka senang dan bahagia. Malang tidak berbau.
Kemalangan jalan raya telah meragut nyawa Tuan Haziq. Akibatnya,
keluarga yang dulunya senang, kini dilanda kesusahan dan kebahagiaan
semakin tergugat apabila Ana mula memberontak terhadap ibunya.
Pada suatu malam, ketika Pn. Azrin sedang menunaikan solatnya
Ana: Ibu! Nak duit!
Ibu: Ana, ibu tgh solat ni. Kenapa Ana tarik telekung ibu. Ibu takde duit,
nak.
Ana: Ala. Tak payah nak menipula! Ibu ingat Ana tak Nampak ke Fika bagi
duit kat ibu pagi tadi?!
Ibu: Itu aja duit yang kita ada Ana. Itu pun untuk beli keperluan je. Kita
dah takde duit, nak.
Ana: Eeeh!!! Susahla hidup macam ni! Miskin! Kalau ayah hidup lagi,
mesti tak susah macam ni. Kau tau tak? Kau tu yang sepatutnya mati!
Bukan ayah! Menyusahkan je.
Ibu: Astarghfirullahalazim. Sampai hati Ana cakap macam tu.
Ana: Dah dahsekarang ni.aku nak duit, bukan nak dengar kau punya
alasan.
Ibu: Ana, bukan ibu tak nak bagi. Ibu memang takde duit,
Ana: aduhai kau ni! Bak sini gelang kau kalau macam tu. (Cuba menarik
gelang Ana)
Ibu: Jangan AnaIni je peninggalan ayah untuk ibu nak. Jangan
anatolong ana
(Ana dan ibu melawan. Gelang terputus dan Ana mengambil gelang
tersebut)
Ibu: Ana.jangan macam ni Anapulangkan balik nak
Ana: ArghDahlah. Malas nak layan kau ni. Tepilah! (sambil menolak
ibunya dengan kuat sehingga terkena bucu meja.
Aten: Ibu! Ibu! Kenapa ni? Akak! Tolong ibu ni.
Ana: Pergi matilah orang tua tu.
Ketika di hospital
Atin: Bagaimana keadaan ibu saya Dr.?
Dr. Syah: Banyak-banyak bersabar ye cik. Ibu cik Atin sihat tapikami
dapati terdapat darah beku di kepalanya.
Atin: Ya Allah (menangis)
Dr. Syah: Kecederaan kemalangan lepas pun belum betul-betul baik
hentakan di kepalanya menerukkan kondisi beliau.
Atin: Apa yang harus saya lakukan Dr.? Dr. tolonglah ibu saya.
Dr. Syah: Kami akan menjalankan pembedahan ke atas ibu cik Atin
selepas beberapa pemeriksaan. Tapi buat masa sekarang, jangan bagi
dia tertekan.
Atin: Baiklah Dr.
Sepanjang di hospital, Ana tidak pernah melawat ibunya. Ibunya terasa
hati dengannya namun hanya mendiamkan diri. Selepas dua minggu, Pn.
Azrin dibenarkan pulang ke rumah.
Pn. Azrin sedang bersedia untuk menunaikan solat maghrib dan
memanggil anak-anaknya untuk solat berjemaah. Namun
Pn. Azrin: Ana nak pergi mana ni? Solatlah dulu. Kita solat sama-sama
ye?
Ana: Ibu ajak Ana solat???? Selama ni, kau solat duit jatuh ke dari langit?
Kita kaya ke? Tak kan???? Kita ni kaya kalau kau jual je harga diri kau tu!
Pn. Azrin: Ana
Tiba-tiba, kawan Ana dating dan Atin menyambutnya.
Kawan: Assalamulaikum!
Atin: Waalaikumsalam. Jemput duduk.
Ana: Dahla! Kalau ko nak solat, solat je lah. Aku dah penatlah gaduh. Kan
bagus kalau kau mati je. Menyusahkan je.
Ana keluar kea rah rakan-rakannya
Fika: Kau ni dah kenapa keluar-keluar bilik muka mencuka.
Wafa: Ni mesti masalah dengan ibu kau lagi. Apa pula kali ni?
Ana: Orang tua tu la! Ada je nak buat aku panas. Minta duit alasan je
memanjang! Serabut la aku duduk dengan dia.
Fika: Relakslah kau ni.
Wafa: Kalau tentang duit, insyaallah kami boleh tolong. Janganla stress.
Ana: Bukan pasal duit jelah! Aku rasa orang tua tu mati pun takpe.
Menyusahkan je.
Wafa: Hisy kau ni. Tak baik tau cakap macam tu. Itu kan ibu kau. Orang
yang lahirkan kau. Jaga kau sampai besar. Tak cium bau syurga kau
nanti.
Ana: Ah! Apa aku kisah? Kalau dia hidup punbukan menyenangkan
aku, menyusahkan adala. Pergi mati je la dia tu!
Kawan: Ana
Ana: Eeee dahlah cakap pasal ni. (pusing belakang) ish orang tua
nimana air?!
Wafa: Haish kau nitak baiklah cakap macam tu. Mak kau kan baru
keluar hospital.
Ana: Kan aku cakaptu bukan mak aku! Mati lagi baiklah orang macam
ni. Buat air pun lambat.
(Pn Azrin membawa air tanpa sebarang kata. Tiba-tiba, air itu tertumpah.)
Atin: Ibu kenapa ni? Mari Atin lapkan.
Pn. Azrin: Terima kasih, Atin
(Ana menolak Atin)
Ana: Kau ni kantak habis-habis menyusahkan orang. Kau jilat
sekarang. (Sambil Wafa dan Fika menenangkan Ana) jilatjilatKau
nipatut mati je.. mati kau
(Atin menarik Ana dan menampar Ana.) Dahlah tu Kakak!!! Selama ni,
adik diam je tau. Ibu sabra je! Tapi kakak dah melampau! Sanggup kakak
suruh ibu jilat lantai tuKakak herdik ibu macam ibu tu bukan sape-sape!
Itu ibu kita!!! Kakak tau tak ibu saying kakak?!! Adik yang jaga ibu di
hospitalkakak x pernah datang pun! Tapi nama kakak juga yang ibu
sebut. Duit yang adik penat kerja bagi kat ibu tusemua ibu bagi kakak.
X adil lagi ke kakak?!! I bu saying kakak lebih dari ibu. Kakak tak saying
ibu ke? Kakak ni memang anak derhaka! Ibu sakit pun
Pn. Azrin: Ana, Atin
Ana dan Atin: Ibu!!
Atin: Ibu kenapa ni? Jangan tinggalkan Atin.
Ana: Ibukenapa ni ibumaafkan Ana ibu...Ana minta maaf
Pn. Azrin: Ibu maafkan kamuJangan menangis nak